BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Friday, November 8, 2013

Ce dengar neh. Sedikit teguran and nasihat

Assalamualaikum .

Selamat petang korang !!  ^_^ hey! put away your sad face. and gumbira yea bila bace belog saya ni. hehe. Senyum Senyum and Senyum yea. Senyum senyum sampai nampak gusi pun aku tak kisah, mcm nenek jiran sebelah aku neh. uhuks . tapi jangan senyum sampai mcm neh pulak. haha






Janji senyum. Eh u olls tau tak psai ape wa duk habaq sruh depa depa neh senyum senyum? sebab, senyum tu boleh menimbulkan suatu perasaan kelegaan di hati, bila senyum, kita rase gumbira. happy jea. and tak stress. bila kita senyum, kita pon boleh buat orang disekeliling kita senyum tau. tak caye? tak caye sudah. senyum tu kan sedekah. tak kisah lah kau kedekut duit pon, tapi takkan senyum pun kau nak kedekut? bukannye kena bayar pun. An an? Omnomnomnom.

hihi sorry Uncle Google. wa pinjam lu punya gambar jap. sharing is caring. lu kan caring sama wa. hikhiks. Oke dah gediks ~~

belog ak niey klau tak gediks memang tak sah. memang kena gediks jugak hee~ ~ sebab korang takleh talk face to face dgn ak. hihi. So takdelah menyampah sangat an an? :P


Oke dah dah . Hmm. Take a deep breath. and out. In with Love, Out with anger :D

Oke dah. kat mane dah tadi? ha ye ye. berbalik kepada tajuk kita tadi. eh wah ala ala nak tulis surat rasmi gituu. eh jap . Bm aku salah neh. Berpandukan kepada tajuk yang telah ditulis beberapa minit yang lepas.... ni.. cheq nak habaq sket. cheq nak bagi teguran. bukan marah yea. tegur je. tegur and nasihat tandanya syang. cheq care about korang neh. malaysian. We are malaysian right? give me one ! not five. (tunjuk jari tuh 1 Malaysia, bak kata pm kita :D)


Oke. Serious. Bismillahirahmanirrahim.

Ce dengar neh. Sedikit teguran and nasihat. Bnyak benda sebenarnye nak nasihat tapi, aku nak cakap pasal 1 je skrang ni ok. Listen . Listen . Listen. YOU! kau yg tgh makan aiskrim sambil bace belog ni, stop kejap. letak dlm refrigerator jap. Takpun, bagi jelah kat adik tu. Jangan nak berkira sangat. hehe. Saya nak cakap sini. Kalau ade orang crita kat kita. pasal dia, keluarga dia, kawan dia, bf matsaleh dia ke, kawan sepupu ayah dia ke, boyfriend adik sepupu jiran dia ke, kau dengarlah. Simpan dalam hati kau tu. Kunci, kalau boleh beli sekali kt kedai2 berhampiran, mangga berkunci yang ade nombor2 tu, supaya orang lain takleh tahu. Kau takboleh cerita msalah dia tu kt kawan kawan kau sebagai 'modal' kau nk bercakap dgn dyorang. takboleh. kau tak boleh nak bukak aib dia kpd orang lain. KAU TAKDE HAK NAK JAJA CERITA ORANG!

Jangan salah paham. Dia story mory dgn kau sbb dia percayakan kau. dia rase kau ni adalah tmpat terbaik bg dia utk luahkan perasaan atau masalah. bila orang percaya kita, kita kena jaga that TRUST thing. ok. Once kau broke kepercayaan orang kt kau, memang susah dahla kau nk dpatkan kepercayaan dia tu balik. mcm ni lah aku ckap.

Contohnye, kalau ade orang buat salah dgn aku, atau tipu aku tentang sesuatu yang sgt serious bg aku, InsyaAllah aku boleh maafkan. TAPI. But, to trust that person again, aku rasa TAK KOT  >.<

Being a good listener, dpt bnyak pahala tau. kalau kau rase kau boleh bg dia nasihat nasihat yang baik, just go on. Cakap kat dia, "Kau takleh buat cantu. Kau kena buat gini gini gini.. Kau kena tnye parents kau dulu ke.. " ape ke.  Bg dia 'cool down' lu. Biar dia dpt think wisely. I mean, berfikir secara waras. Paham kan?

So,



Tu lah yg sy nk cakap sebenarnye. jangan bukak/ cerita aib seseorang kt orang lain. Dosa. Jangan buat. DON'T.  No No No. Seriously .

Harap ni sedikit sebanyak dpt bg kita sedar and paham bahawa BE A GOOD LISTENER AND DON'T SHARE SOMEONE'S SECRETS TO OTHERS. OBVIOUSLY, YOU HAVE NO RIGHT TO DO THAT! Serious weh .

Okelah stakat ni dulu ye. Bye korang. Assalamualaikum, tak jawab dosa, jawab tandanya sayang. PEACE ! :-O  :-P   xoxoxo

0 comments: